Hogy két görbe lábadon, és
a két ingaként lengő karon
– melyet a jóisten „kegyelemből” hozzád vágott –
nem a tiz ujj, s ugyanennyi lábujj az
mi felkacagva feléd nevet?
hanem négy szőrös rút-pata
ami a föld-porába – trappolva –
döngeti neved?
Mondd csak! Mennyin múlott?
Hogy kényelmes cipők s
meleg, lábra-simuló zoknik, –
puha kötött kesztyűk helyett
most nem lópatát patkol
rajtad egy köpcös-kovács...!
s hogy kozmetikusod a bőrbe-nőtt
körmök helyett, csülkeidről nem igát-vonó szarut reszel!?
Mennyin múlott,
hogy a friss-tojást, nem te rántod
ki tyúknak tojócsöve alól: tápláló reggelinek,
tányér sarkához, tojás kobakját nem te veregeted, hanem
hogy te légy az a buta tyúk,
aki hosszasan kotlik mészházas-fészekaljban;
s dolgavégeztével, miután tested a gazda felhízlalja,
nyakadon fenje meg éhséges kését?
Mennyin múlott,
hogy a mellkasodban lüktető,
must-patakot keringető szívkamra helyett,
napnak sugarai táplálják zöldbe-szökkenő ereidet,
s hogy TE, az örök vándor, ki fűtve kóbor-vágytól,
csavargás helyett: fejed szirmot-bontva szótlanul –
gondolatok nélkül – meredj, az
imázsod imádattal illatoló, de bimbód tőben szakajtó:
kertészed szemébe..?
Hát az mennyin múlott,
hogy férfiként avagy épp „Éva-ként”
a saját nemedhez vonzódj? –
alfahímként borostát csókolj? s nőként
a "gyengébbik" nemnek bókolj? –
vagy hogy bőrödnek színe:
fehéren, sárgán avagy épp feketén
verődjék vissza a gyűlölet-pupillájába?
És mit számít, hogy vallásod eredete
zsidó, keresztény, vagy muszlim?
és nem istenekben való? talán egy felmenőn,
egy görbe hajszálon… ha múlott
és te, egy árva hajszál – nem több – miatt, esel
torkának, annak ki épp egy vonással különb: –
de tán pont annyival, vagy többel – szebb s jobb és –
bölcsebb is tenálad!?
Hát mennyin múlott, – úgy öszintén...
hogy most ne te légy az utálkozó,
hanem az, aki a gyűrött-gyűlölt ruhát, mindhalálig hordja!?
(Mondd! mennyin – s főleg kin – múlik,
hogy ne te légy az üldöző, hanem a szenvedő:
az áldozat?)
1025
2020
L'ambrus